Saturday, July 20, 2013

FALSAFAH KERJA SOSIAL BERDASARKAN ZOFIA BUTRYM (1976)

Entri ini sebagai perkongsian maklumat tentang falsafah kerja sosial yang perlu didukung oleh setiap pekerja sosial. 

nak promote sikit, maklumlah student cos social work!!

PENTING: Mari sama-sama kita study video ini, 
so dapat la pengetahuan and gambaran tentang sosial work.

dah selesaipun, apa macam sedih tak? sanggupkah anda jadi macam dia? sacrifice everything. orang di India kata dialah the next Mother Teresa. apa2 pun, memang terbaiklah dia buat tuh. 

baiklah kita terus kepada agenda kita:
ini dia makcik Zofia butrym, 1976

Belia merupakan pensyarah dalam kerja-kerja sosial, 1958-1984. Zofia dilahirkan dan dibesarkan di Poland. Beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang pekerja sosial perubatan di hospital Hammersmith, kemudian beliau menghabiskan setahun lagi dalam pengajian lanjutan di klinik Tavistock dan kemudian kembali ke Hammersmith sebagai pegawai kanan gereja yang asalnya adalah beliau bertanggungjawab mengedarkan wang kepada golongan miskin yang layak dan penyelia pelajar. Pada tahun 1958, beliau kembali ke institut pendidikan untuk menjadi sebagai pensyarah dalam kerja-kerja sosial dan telah dinaikkan pangkat kepada pensyarah senior pada tahun 1970. Zofia sentiasa mengambil bahagian yang aktif dalam pembangunan kerja sosial profesional, dan sentiasa mengambil bahagian sebagai ahli kepada pelbagai jawatankuasa, termasuk kesatuan pekerja sosial Katolik, dan sebagai pengerusi pendidikan jawatankuasa institut pekerja sosial perubatan.
Change Futures

Terdapat tiga (3) elemen atau andaian (assumption) utama dalam falsafah kerja zofia butrym (1976) :

Pertama, Hormat kepada individu lain
   
         Nilai yang wujud dalam diri seseorang. Maka, ia menyebabkan seseorang itu bebas dalam mencapai kejayaan sebagai contoh menghukum/meletakkan stigma ke atas seseorang sebagai baik, jahat, berguna atau tidak berguna.

 Menurut kant pula, seseorang itu layak dihormati atas faktor ianya merupakan agen moral penghormatan itu dimiliki oleh setiap individu tidak kira apa yang dia telah lakukan kerana dia seorang manusianilai menghormati orang (value of respect for person) dianggap nilai paling utama oleh kebanyakan ahli falsafah.
Menghormati individu dengan tidak menjatuhkan maruah klien, sebagai contoh pekerja sosial perlu menerima setiap lapisan masyarakat yang berbeza latar belakang. Pekerja sosial sedia maklum bahawa setiap individu ada harga diri dan pegangan untuk dihormati tanpa sebarang diskriminasi. Sebagai contoh, pekerja seks mengadu masalah keluarganya kepada pekerja sosial, pekerja sosial perlu memahami dan menyelesaikan masalah dengan baik tanpa mendiskriminasi klien oleh sebab-sebab status pekerjaannya.

Kedua, Percaya kepada setiap keunikan setiap individu
 Setiap individu mempunyai kualiti, kekuatan, kelemahan, kemahiran, kehendak dan prinsip-prinsip mereka tersendiri. Kesemua faktor ini akan mempengaruhi proses penyelesaian masalah klien.
Pekerja sosial perlu memberi keutamaan kepada kepentingan individu dengan memastikan individu itu sahaja yang boleh membuat kepentinggannya.
Pekerja sosial dapat melihat individu-individu mempunyai pelbagai ragam dan mereka tidak boleh didesak untuk capai kepentingan mereka kerana hak membuat keputusan berada pada klien.
Oleh sebab itu, pekerja sosial boleh memahami kelakuan klien. Setiap orang ada keunikan tersendiri dan keunikan klien akan mengajar pekerja sosial untuk kenal klien dan dengan itu pekerja sosial dapat mencari cara untuk menguruskan permasalahan klien.

Ketiga, Percaya kepada keupayaan manusia untuk berubah, berkembang dan berusaha ke arah kebaikan
Bagi mencapai ketiga-tiga andaian, terdapat syarat menurut warnock, yang paling penting adalah sifat-sifat semulajadi seseorang yang baik iaitu adil, tidak menipu & murah hati.
Pekerja sosial perlu percaya bahawa individu mampu berubah dan memperkasa dirinya dengan melihat keperluan utama klien. Pekerja sosial pelu mengawal diri, disiplin diri, mengambil bahagian dan bertanggungjawab bagi menjadi pemangkin kepada sesebuah perubahan individu mahupun masyarakat.

Tiga falsafah yang dikemukakan oleh Zofia Butrym ini sangat berkait rapat dengan nilai dan prinsip yang perlu ada pada pekerja sosial. Nilai merujuk kepada tingkah laku yang benar dan salah, nilai ditentukan matlamat dan tindakan yang dilihat sebagai sesuatu matlamat yang dicapai dengan baik manakala prinsip pula satu set kepercayaan kepada perkara yang dilihat manusia sebagai ideal,baik,dihargai serta dipandang tinggi.

Terdapat juga beberapa prinsip kerja sosial iaitu:

1. Menerima (acceptance)
Jelas menunjukkan nilai asas dalam menghormati seseorang ianya memerlukan seseorang pekerja sosial itu untuk menunjukkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada klien mereka, tidak kira warna kulit,  paras rupa. Perkara ini melibatkan maruah klien, pekerja sosial perlu menerima klien dalam apa jua bentuk serta keadaan.
2. Tidak menghukum (non-judgement attitude)
Pekerja sosial tidak berhak menghukum tindakan seseorang klien itu kerana klien itu sendiri adalah “hakim muktamad” dalam setiap tindakan yang mereka lakukan. Pekerja sosial perlu ketepikan nilainya sendiri dan menghormati seseorang klien tersebut. Hal ini penting bagi proses pertolongan berjalan secara professional.
3.individualisasi (individualization)
Klien merupakan suatu peribadi yang unik (unique  person). Setiap individu mempunyai kualiti, kekuatan, kelemahan, kemahiran, kehendak & prinsip-prinsip mereka tersendiri.
4. Empati (empathy)
Kemampuan memahami perasaan orang lain. Pekerja sosial perlu memahami perasaan klien untuk memahami situasi klien.
5. Menjaga kerahsiaan & peribadi klien.
Pekerja sosial perlu berpegang kepada prinsip kerahsiaan demi menjaga kerahsiaan klien. Segala perkara yang dibincangkan adalah rahsia antara mereka berdua dan perlu disimpan dengan baik.
6. Menghormati kepelbagaian
Segala yang dibawa oleh individu atau klien tersebut (respect for diversity) seperti bangsa, agama, status pekerjaan.
7. Keadilan sosial (social justice)
 Pekerja sosial perlu sentiasa berpegang kepada keadilan sosial bg memastikan pengagihan sumber-sumber perkhidmatan yang sedia ada dapat diagihkan dengan sebaik mungkin
 8. Kesedaran kendiri
Kesedaran kendiri adalah keadaan di mana seseorang mempunyai pengetahuan mengenai kesedaran, kefahaman mengenai dirinya, persekitarannya dan Penciptanya. Ia juga bererti seseorang itu mengenali emosi dan kesannya.

Rujukan:
1.      Zofia T. Butrym, The Nature of Social Work, Macmillan, London, 1976

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...