I'am a Muslim please don't hate.
surveillance of Islamophobic right |
Untuk entri kali ini, aku cuba untuk mengupas tajuk ISLAMOPHOBIA, kalau didengar macam berat jugak tajuk nie, boleh berdesing kepala aku. Sebenarnya inilah cara untuk defend the Muslim communities.
Melalui pengalaman aku dan kawan-kawan sewaktu belajar di Germany. Perasaan ISLAMOPHOBIA ini amat sebati dengan masyarakat setempat. bagaimana mereka amat takut untuk berkawan dengan kita dan kami merasakan diri agak disisih oleh masyarakat. Ada juga masyarakat yang mempunyai akal dan pengetahuan tentang sekeliling seterusnya menghakis perasaan ISLAMOPHOBIA dalam diri mereka. Pernah dahulu, kawanku gadis bertudung diejek dan dibaling batu oleh sekumpulan kanak-kanak kecil jerman ketika dia berjalan sendirian balik dari highschool. mmm budak-budak pun dah pandai nak menilai orang dengan menghukum seseorang muslim sebegitu, apatah lagi orang dewasa. Alhamdulillah, aku cuba berdikari dan selalu menunjukkan nilai-nilai yang baik kepada mereka, sehinggalah mereka dapat menerimaku menjadi sebahagian daripada komuniti mereka. Sebenarnya, perkara ini memakan masa yang lama juga, mereka lebih terdorong untuk menilai kita dari atas sampai bawah sebelum boleh kawan dengan kita. JERMAN OOOO JERMAN. Jadi yang penting sekali be nice to people-family, friends & community.
*entri ini salah satu daripada assignment aku yang lepas. sekadar perkongsian bersama.
1.0 PENGENALAN
Istilah
Islamophobia merupakan perkataan yang boleh membawa kepada satu bentuk
pemahaman yang serong terhadap agama Islam sekiranya disalah ertikan mengikut
pemahaman individu yang tidak bersandarkan kepada sesuatu sumber yang sahih.
Sebelum kita bergerak dengan lebih jauh, marilah kita menjengah satu persatu
difinisi Islamophobia melalui pendifinisian secara literal mahupun secara konseptual,
agar kita semua berpanduan serta tidak terkial-kial dan menyimpang jauh dalam
asas pemahaman Islamophobia itu sendiri.
Dari
segi takrifan literal, perkataan Islam berasal dari perkataan arab yang membawa
maksud selamat,aman,damai. Islam merupakan sebuah agama dalam tradisi Nabi
Ibrahim dan pengikut agama Islam pula dipanggil
sebagai Muslim. Muslim perlu mengikut 5 rukun Islam iaitu: (1) percaya tiada tuhan selain Allah, (2) solat 5
waktu, (3) berzakat, (4) berpuasa
Ramadhan (5) mengerjakan haji di Mekah. Tonggak kepercayaan islam berdasarkan
Al-Quran dan As-Sunnah. Manakala perkataan phobia pula, merupakan ketakutan atau
kebencian yang sangat keterlaluan dan tidak rasional terhadap sesuatu. [1]
Secara
konseptualnya pula yang menjadi kiblat pengupasan bagi isu ini, Islamophobia
telah diterjemahkan melalui satu bentuk ketakutan yang tidak rasional atau amat
kuat atau kebencian terhadap Islam. Dalam bahasa yang mudah
ialah sifat benci terhadap penganut agama islam, pandangan negatif dan menganggap
orang islam ini jahat dan juga pengganas. Namun, kini pemahaman Islamophobia lebih
dari sekadar makna ini dan ianya turut menggabungkan kebencian kaum, sikap
tidak bertoleransi, prejudis, diskriminasi dan stereotaip.
Islamophobia merupakan satu terma yang
menjurus kepada sifat prajudis terhadap umat islam terutamanya di negara –
negara barat. Konsep ini semakin popular selepas peristiwa 11 September 2001.
Namun begitu, konsep ini juga menjadi satu kontroversi apabila penerbitan kartun Denmark secara
negatif telah menggambarkan perwatakan Nabi Muhammad. Dalam buku “Islamophobia: Making Muslims the Enemy”
yang dikarang oleh Peter Gottschalk dan Gabriel Greenberg menyatakan bahawa isu
Islamophobia ini berleluasa adalah berkaitan dua belas gambaran Nabi Muhammad
yang dihasilkan oleh editor akhbar Denmark. Hal ini kerana beliau beranggapan
bahawa ramai orang – orang eropah berasa ragu – ragu terhadap masyarakat Islam.
Disebabkan oleh gambaran dan paparan mengenai Nabi Muhammad ini yang
diterbitkan sekitar bulan september 2005, masyarakat muslim Belanda memohon
ganti rugi daripada pihak akhbar dan kerajaan tetapi tidak mendapat sebarang
tindakan. Hal ini menunjukkan bagaimana Islamophobia sangat kontroversi di
dunia barat terutamanya di eropah.[2]
Daripada pandangan peribadi, saya bersetuju
dengan pandangan yang dikemukakan oleh penulis buku ini yang menyatakan bahawa
sejak era atau zaman imperialisme Eropah terhadap dunia Islam khususnya telah
membawa banyak perbezaan pandangan. Hal ini kerana mereka beranggapan bahawa
mereka lebih superior dan berlakunya pertembungan pandangan. Hal ini telah
menyebabkan masyarakat Islam beranggapan bahawa pemikiran barat ini sebagai
Islamophobia.
Selain
itu, dalam buku 'Islamophobia and the Politics
of Empire: The Cultural Logic of Empire' yang dikarang oleh Deepa Kumar
sangat menarik kerana pengupasan dan penjelasan beliau mengenai Islamophobia
ini mengambil kira daripada aspek sejarah dan ketamadunan. Hal ini kerana
sangat penting untuk difaham bahawa konflik masyarakat Islam dan bukan Islam
terutamanya di barat sehingga munculnya terma Islamophobia sangat berkait
dengan sejarah. Dalam buku ini penulis cuba menerang secara terperinci
bagaimana Islamophobia ini terjadi. Beliau juga mengaitkan peristiwa 11
September dengan Islamophobia. Hal ini kerana media dan ahli politik barat
ketika itu seringkali membahaskan mengenai Islamophobia. Namun begitu,
Islamophobia ini bukan hanya terjadi selepas peristiwa 11 September tetapi
sudah lama berlaku, dan boleh dikatakan sejak dahulu lagi. Konsep ini didengari
lagi selepas berlakunya 11 September itu hanya sebagai satu retorik pemimpin
barat sehinggakan presiden Amerika Syarikat ketika itu George Bush mengeluarkan
mandat 'War on Terror'.[3]
2.0 FAKTOR-FAKTOR ISLAMOPHOBIA
Islamophobia ialah ketakutan yang berlebihan
terhadap islam dan penganutnya. Islamophobia bukan sahaja perkara baru dalam
hubungan Islam dan Barat-Kristian. Berabad-abad sejak terjadinya Perang Salib,
Islamophobia sudah mulai muncul dan terkonstruk dalam fikiran dan budaya
Barat.Kisah ini hanya berlaku dalam negara Eropah dan kurang pengetahuan dalam
agama Islam.
Islamophobia berlaku kerana kurang keilmuan
dalam kalangan bukan Islam. Kejahilan dan kurang pengetahuan dalam Islam oleh
orang bukan Islam .Islam dilihat sebagai menggugat gaya hidup bebas dan ganas. Selain
itu, kekurangan informasi dan maklumat yang sebenar dalam penyebaran Islam
iaitu negara Islam yang menjadi keganasan dan kurang maklumat tentang insiden
Islamophobia. Mereka hanya mendengar perkara buruk sahaja dalam Islam dan ada
yang mula membenci tentang Islam dan tidak mengetahui tentang keganasan oleh
gerakan agama lain. Contohnya, salah faham tentang Islam dan Syariah seperti
hudud dan isu murtad.
Penyalahgunaan kebebasan media juga berlaku
prejudis dan diskriminasi oleh orang bukan Islam. Menurut Elizabeth Poole dalam
Ensiklopedia Race dan kajian Etnik, media telah dikritik kerana memberi
maklumat yang tidak benar tentang Islamophobia. Beliau memetik satu kajian kes
memeriksa sampel artikel dalam akhbar British
yang menyimpulkan bahawa pandangan Islam telah diwakili oleh isu-isu
yang melibatkan orang Islam biasanya digambarkan mereka dalam pandangan yang
negatif . Isu ini telah memberi gambaran bahawa umat Islam member ancaman
kepada barat. Pihak media dan iklan juga
telah dikritik kerana di bawah laporan jenayah kebencian terhadap umat Islam. Media barat yang berat sebelah dalam memberi
liputan dan penjelasan tentang Islam. Media ini telah memburukkan tentang umat
Islam dalam kalangan bukan islam iaitu berlaku penyalahgunaan media di negara
barat. [4]
Tambahan pula, laporan European Monitoring
Centre on Racism and Xenophobia(EUMC) iaitu projek terbesar islamphobia yang
telah dijalankan oleh Pusat Pemantauan Eropah pada EUMC. Satu laporan iatu
ringkasan laporan mengenai islamophobia di Kesatuan Eropah selepas 11 September
2001 yang ditulis oleh Chris Allen dan Jorgen S. Nielsen dari Universiti
Birmingham adalah berdasarkan kepada 75 laporan dari setiap negara ahli Eropah.
Laporan itu menekankan kekerapan dengan umat Islam biasa menjadi sasaran untuk
serangan selepas 9/11.Walaupun perbezaan tempat dalam setiap negara anggota
telah berlaku serangan berulang ke atas ciri-ciri yang dikenali dan dilihat
umat Islam adalah penemuan yang paling penting laporan itu.
Insiden ini terdiri daripada penderaan lisan,
menyalahkan semua umat Islam untuk keganasan, meludah ke atas umat Islam,
memanggil kanak-kanak "Usama", dan serangan secara rawak.[5]
Secara kesimpulannya, islamphobia berlaku
adalah kerana kekurangan ilmu pengetahuan dalam Islam yang telah berlaku
pergaduhan di negara barat. Kekurangan maklumat dan informasi menyebabkan
penyebaran Islam di negara barat sukar dilakukan.
3.0 KESAN PENULARAN ISLAMOPHOBIA
Pelbagai kesan yang ketara hasil daripada
wujudnya Islamophobia. Tiada satu pun kesan baik yang wujud hasil daripada
kewujudan yang disengajakan ini untuk memburukkan Islam dari pelbagai aspek. Menurut
ideologi yang ditulis Quraishi, dalam bukunya Muslim & Crime : A
Comparative Study, ada menjelaskan tentang secara terperinci mengenai maksud
kesan Islamophobia secara keseluruhan.Kesan pertama yang akan berlaku ialah hak
asasi masyarakat atau kaum Islam itu terjejas ataupun didiskriminasi secara
sengaja. Apabila ideologi Islamophobia itu diperluas dengan pelbagai cara oleh
musuh -musuh Islam, golongan yang tidak mengenali Islam secara mendalam akan
terus mempercayai tanpa meragui kebenaran konsep Islamophobia. Kepercayaan ini
akan memberi kesan buruk kepada hak asasi umat Islam. Misalnya, hak asasi umat
wanita Islam untuk memakai tudung ditindas dan dihalang secara terbuka di
khalayak ramai. Hal ini demikian kerana masyarakat yang mempercayai dan mengamalkan
Islamophobia hilang hormat terhadap umat Islam, malah lebih buruk lagi segala
hak asasi umat Islam dipijak tanpa ada balas kasihan sebagai seorang insan.
Sudah tentulah keamanan hidup umat Islam di dunia pada ketika itu menjadi sukar
dan sulit, tambahan lagi apabila tiada satu suara pun yang berani cuba
mempertahankan hak asasi umat Islam yang teraniaya tersebut.
Kedua, keterbatasan politik dan sosiolistik
umat Islam dengan masyarakat negara lain akan terbatas akibat daripada sifat
pessimistik mentaliti yang wujud dari idealogi Islamophobia. Keterbatasan
politik dan sosiolistik terjadi kerana apabila negara Islam ingin melakukan
persahabatan ataupun perjanjian dengan negara yang bukan Islam yang mengamalkan
sifat Islamophobia, sudah tentu perjalinan ini tidak akan berlaku oleh sebab
kebencian mereka terhadap umat Islam itu sendiri. Misalnya, perikatan kerjasama
ekonomi eksport dan import sesuatu barangan ataupun bekalan bahan mentah
seperti minyak tanah. Perkara ini menyebabkan terbantut sistem peredaran
kitaran politik dan sosiolistik umat Islam.
4.0 PENYELESAIAN ISU ISLAMOPHOBIA
Isu Islamophobia tidak boleh di diamkan
begitu sahaja. Isu ini perlu diselesaikan dan ditangani dengan secepat mungkin.
Penyelesaian isu ini perlu dilakukan secara diplomasi. Orang Islam perlu keluar
ke hadapan, memperkenalkan kepada masyarakat umum tentang agama Islam.
Islamophobia lahir kerana kebencian dan kejahilan barat kepada Islam. Pihak
barat ramai yang menyangka bahawa Islam itu sinonim dengan bangsa Arab dan
hanya orang Arab sahaja yang beragama Islam. Orang Islam perlu tampil ke
hadapan dan bersuara untuk menjustifikasikan kebenaran yang sebenar supaya
kebencian dan kejahilan mereka itu dapat dikalahkan.
Tambahan pula, paracendekiawan Islam dari
agama Islam sendiri yang sepatutnya bersuara dan melakukan penjelasan dalam
bidang agama ini. Penulisan dalam bidang agama oleh para cerdik pandai agama
juga patut ditingkatkan. Jangan biarkan Bernard Lewis, Philip K. Hitti, William
Montgomery Watt, Maxime Rodinsondan Karen Armstrong yang mempengaruhi dunia
Islam. Orang Islam sendiri perlu lebih pro-aktif di dalam membuat penjelasan
tentang Islam.Islam memerlukan lebih ramai lagi cerdik pandai Islam yang
lantang bersuara seperti Dr. Yusuf al-Qaradawi, Dr. Bilal Philips, Dr. Ingrid
Mattson, Yvonne Ridley dan Tariq Ramadan.
Penjelasan dan penerangan tentang agama Islam
perlu dilakukan supaya pihak yang menyebarkan diayah islamophobia ini membuka mata
bahawa Islam itu tidaklah seperti apa yang disangkakan. Cara yang terbaik untuk
menyelesaikan masalah ini juga dengan cara berdialog dan menerangkan bahawa
al-Quran bukanlah kitab yang mengandungi ayat-ayat tentang peperangan semata-mata
tetapi ada berbagai-bagai ayat lain yang terkandung didalamnya. Maksud dari ayat-ayat
yang menyentuh tentang jihad juga perlu diberikan penjelasan supaya golongan bukan
Islam ini tidak terus menerus takut pada agama dan orang Islam.
Selain itu, Semangat cintakan perdamaian,
saling bertolak ansur sesama manusia dan saling kasih mengasihani mestilah dipupuk
dalam jiwamasyarakat Islam. Agama Islam ialah agama yang sangat menitikberatkan
kedamaian, keamanan dan toleransi.Islam itu ialah deen al-tasamuh yang bererti
agama toleransi. Islam mengajarkan supaya orang Islam bertoleransi terhadap
yang bukan Islam apatah lagi yang beragama Islam.Islam mengajarkan toleransi dalam
semua peringkat iaitu peringkat individu, kumpulan dan negara (Muzammil Siddiqi,
2006).
Dr.Muzammil Siddiqi, mantan Presiden bagi
Islamic Society of North America (ISNA) menyatakan bahawa pada hari ini sikap tidak
bertoleransi semakin meningkat di dunia, menyebabkan kematian, pembunuhan beramai-ramai,
keganasan, pencabulan keagamaan dan begitu juga dengan perselisihan. Adakalanya
perselisihan ini berpunca dari bangsa dan etnik dan adakalanya pula berpunca dari
agama dan ideologi, ada masanya pula ia kerana masalah politik dan sosial.
Dalam apa jua situasi, ia adalah perbuatan yang cela dan menyakitkan (Muzammil Siddiqi,
2006).
Selain itu, cara penyelesaian Islamophobia ialah
memulihkan imej Islam. Dato' Raja Rezza Shah adalah antara mereka yang
terpanggil untuk sama-sama berjuang mengatasi 'Islamophobia' dengan caranya
yang tersendiri. Beliau cenderung kepada penggunaan cara yang lembut dan halus serta
berpegang kepada prinsip "seseorang mungkin merasa sangsi terhadap apa
yang diperkatakan tetapi selalunya akan mempercayai apa yang dilakukan".
Dalam erti kata lain, melihat adalah mempercayai. Beliau percaya masyarakat antrabangsa
perlu melihat dan merasai keindahan agama Islam serta dipersembahkan dengan
'bahasa visual' yang akan mendorong mereka untuk menganggap dan memperkatakan tentang
agama Islam secarapositif. Keindahan kepelbagaian budaya dalam Islam perlu dikongsi
bersama masyarakat antarabangsa bagi menghapuskan anggapan negatif yang lazim dikaitkan
dengan umat Islam, sekaligus mesej yang ingin disampaikan tentang Islam tidak lagi
dipolitikkan, malah mempunyai identiti yang lebih lembut secara keseluruhannya.
5.0 KESIMPULAN
Islamophobia berlaku salah
satunya adalah disebabkan oleh agenda kafir untuk menjatuhkan umat Islam. Bukan
sahaja untuk memburuk-burukkankan umat Islam daripada dipandangan masyarakat
bukan Islam, bahkan melemahkan umat Islam itu sendiri. Ideologi sekular yang
ingin memecahkan umat dan melarikan umat Islam jauh dari tanggungjawabnya yang
sebenar. Lebih-lebih lagi menjauhkan umat Islam daripada terus bersatu dan
melaksanakan Islam secara kaffah.[7] [Al-Baqarah : 208] [“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kalian
kepada Islam secara kaffah (menyeluruh), dan janganlah kalian mengikuti
jejak-jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan adalah musuh besar bagi
kalian.”]
Pencerahan mengenai maksud Islamophobia itu sendiri adalah seperti berikut:
-Islam adalah monolitik dan tidak dapat menyesuaikan dengan realiti baru.
-Islam tidak berkongsi nilai-nilai bersama dengan agama-agama besar lainnya.
-Islam sebagai agama di
anggap lebih rendah daripada Barat. Ia kuno, biadap, dan tidak rasional.
-Islam adalah agama keganasan dan menyokong keganasan.
-Islam adalah sebuah ideologi politik keganasan.[8]
-Islam adalah agama keganasan dan menyokong keganasan.
-Islam adalah sebuah ideologi politik keganasan.[8]
Propaganda sebeginilah yang menjatuhkan umat Islam tanggapan Islamofobia merupakan satu propaganda yang sengaja dicipta
oleh kumpulan tertentu untuk melihat kemunduran dan kejatuha Islam. Fahaman itu
sebenarnya boleh dilenyapkan sekiranya umat Islam sendiri tidak menjadi ejen
untuk mempromosikannya.Tidak ada istilah Islamofobia sebenarnya. Sebenarnya itu
rancangan jahat sesetengah kumpulan yang sengaja mahu melihat umat Islam
mundur.
Sehubungan itu, golongan
cendekiawan Islam perlu mula berdialog dan memperbetulkan kembali konsep salah
yang selama ini dipegang masyarakat. Penyelesaian perlu
dilakukan adalah dengan dialog dan beri kesedaran kepada umat Islam dan bukan
Islam khususnya yang selama ini mereka keliru dengan konsep fobia ini. Oleh itu, setiap tingkah laku yang dibuat perlu
berlandaskan ajaran Islam sebenar yang tertulis di dalam al-Quran dan Sunnah.
6.0 RUJUKAN
[1] Diana
Kendall, (January 1, 2011), Sociology in Our Times 9th Edition , Wadsworth Publishing; 8 edition
[2] Gabriel Greenberg, Peter Gottschalk.
(2008). Islamophobia: Making Muslims the Enemy. United States of America: The Rowman and
Littlefield Publishing Group.Inc.
[3] Kumar, D. (2012). Islamophobia and the
Politics of Empire. Chicago: Haymarket Books
[4] Ansari, Mohammad Mehdi. 22 Feb, 2007,
“Iran Press Commentary Condemns Western Politicians, Media for Islamophobia'” Financial
Times Information.
[5] Chris Allen, Ashgate (2007).Islamophobia.
London: Ashgate
[6] Daniel Norman. (1980). Islam and West, the
Making of an Image. Scotland:
Edinburgh University Press Ashgate.
[7] Al-Baqarah:
208, Al-Quran Al-Karim
sangat betul
ReplyDelete